knas i bollen

Livet är inte så händelserikt just nu. Har varit första veckan på min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) inom psykiatrin. Jag är på en sluten avdelning, vet inte riktigt vad det innebär. Trodde först det var att avdelningen är låst men så var det inte, den är låst på natten och öppnas igen vid 7 på morgonen.
Det händer heller inte så mycket på avdelningen. Det som händer är att patienterna ska få sina mediciner och så dokumenteras det... Lite segt, men ändå helt okej. Var med på en ECT behandling. I folkmun kallas det väl elchocker... Men så är det inte. Det är el som man via kontrollerade normer för in i patientens huvud, så de krampar. Och av kramperna hjälps patienten succesivt ut ur sin depression. denna behandling fungerar ju inte på alla, precis som med alla behandlingar... Och alla får inte heller denna behandling. Det var inte så läskigt som jag trodde det skulle vara :) Men lite läskigt med kramperna, såg ut som om patienten skulle spy, att den liksom hulkade bara. tyckte synd om patienten då, men den minns ju inget efteråt. Kan ha huvudvärk eller träningsvärk efteråt och är trött och kan vara lite förvirrad. Men de får Paracetamol innan så de ska slippa besvär efteråt :) Skulle faktisk kunna tänka mig att jobba inom psykiatrin, men det beror helt på vad det är för avdelning ;) Skulle nog inte klara av Rättspsyk, eller en avdelning full av patologiska lögnare. Då tror jag man blir lite knas i bollen själv!

Kommentarer
Namn

E-postadress (publiceras ej)

Bloggadress
Kommentar

Kom ihåg mig
RSS 2.0