Alingsås Hemtjänst

Tänkte att jag skulle ta och skriva lite om min vistelse hos Alingsås Hemtjänst. Så ni stackare som saknat mitt bloggande ;) vet vad jag har hållt på med :) hihi
Ber lite halvt om ursäkt för att jag varit så dålig och seg nu det senaste :p
Måndag
Gick upp 05:30 :o Åt frukost och hoppade in i bilen. Gud vad trött och stirrig jag var. Hade gått och lagt mig 23:15, sedan vart för nervös och orolig för att kunna sova ordentligt. Typiskt alltså...
Det tog lite längre tid idag att komma till Alingsås än när jag vart på intervju :p Knepigt, knepigt. Jag hittade en bra gratis parkering och promenerade till Brunnsgården. På en poster på en av dörrarna stod det att man ska ha kortärmade  tröjor, men jag har fått höra att man inte får ha det... Blev lite "jaha" och tog av mig mitt armband för de får man inte heller ha och jag vill ju inte förstöra det heller! Haha...
De var ingen i arbetslaget idag som var där när jag var och hälsade på dem under min intervju. Så det var lite jobbigt, men några hälsade och var trevliga. Sedan kom en av de som har lite mer ansvar och tog hand om mig.
Jag fick låna en cykel och så stack vi iväg. På lunchen sedan frågade de ut mig lite om vad jag läst, hur jag hittat till dem osv. Min handledare frågade även "vad gör du här? För vi behöver ju inte några sommarjobbare!" Det var upplyftande må jag säga :o
Tisdag
Upp halv sex igen, det tar 20 minuter att få till flätorna i luggen. Sedan in i köket för gröt och kaffe :) Eftersom jag älskar kaffe med mjölk och inte har tid att värma/skumma mjölken innan jobbet blir kaffet kallt pga all mjölken :p Jag fick stanna på vägen nära Åsaka för att byta insulinampull i pumpen. Sen när jag åkt till Sollebrunn varnar pumpen om att någonting är fel och att jag måste byta delar på den, och jag har ju självfallet inte med mig dessa delar. Det blev till att ringa Alingsås och säga till dem att jag blir sen och vända tillbaka. Så jag körde 6 mil extra den dagen.... Så onödigt. Det är sånna där tillfällen som jag inte gillar min pump!
Jag kom fram till slut ialla fall och dum som jag är ställde jag mig på den närmaste parkeringen (där får man stå i 4 timmar, som jag senare glömde bort totalt och fick lite böter :p). Gick in och fick beskrivet vart jag skulle möta dagens handledare. Denna handledaren gjorde livet lätt för mig, då hon inte lät mig göra något utan bara gå bredvid som det så checkt heter ;) Men vi fick ett lam efter ett tag så vi blev lite sena... Fick ta oss till en herre som ramlat, så de kunde hjälpa honom upp igen.
På eftermiddagen sen fick jag gå med en tjej som är 2 år äldre än mig. Det var kul, vi hade lite mer att prata om mellan vårdtagarna och jag lärde mig lite mer nyttiga saker :)
En av kvinnorna upplyste mig om att "de" inte gillar att ha folk som går bredvid under stor helger och efter 19:00 på skärtorsdagen så räknas det som storhelg och då betalar de mer i OB, så jag ska jobba två kvällar nästa vecka istället för en på torsdag denna vecka och en på onsdag nästa...
Onsdag
Parkerade bättre idag, gick en bit till jobbet, men slipper böter på den parkeringen :) Det är väldigt spännande att parkera i Alingsås eftersom jag inte riktigt hittar i den staden. Det blir ju ett äventyr att hitta tillbaka till den sedan efter jag slutat :p
Fick gå med min första handledare på morgonen. Jag fick hålla koll på mer saker nu, då hon lät mig hämta alla nycklar och ha pappet om vart vi skulle :) Kändes lite läskigt, men bra.
På eftermiddagen gick jag med en tjej 1 år äldre än mig och hon fick mig att tycka att detta ändå är roligt. :) Att vi faktiskt hjälper dem och att man kan prata om nästan vad som helst, men inte behöver prata så mycket om man inte känner för det :) Om de vill och känner att de behöver prata med någon så kommer ju samtalet i gång, men annars så är det bara att göra det "vi är där för att göra".
Detta var den siste mars, så då var det dags att lämna in tidsrapporten, så om jag nu fyllt i den rätt (tre tycken som fyller i sånna papper har tittat och tycker de ser riktigt ut) så ska jag få in min första riktiga "vita" :) lön den 27e april :D Det ska bli najs!
Hemtjänst yrket var inte alls som jag tänkt mig, eller jo egentligen, fast jag har inte förstått hur utmattande det är. Man tar hand om människor som är dementa så man får upprepa sig tusen gånger, de hör dåligt så man får ta i från tårna för att de ska ha en chans att förstå vad du säger. :o Men den härliga känslan som fyller mig när de lyser upp och tackar en 15 gånger på 3 minuter för att vi gått på en promenad med dem i 5 minuter runt deras hus, den är priceless.:D Så jag tror att jag nog har kommit över min "jag vet inte riktigt om jag är skapt för att jobba inom vården" ryck som jag fick efter första dagen. :p


Kommentarer
Namn

E-postadress (publiceras ej)

Bloggadress
Kommentar

Kom ihåg mig
RSS 2.0